
Audyt techniczny i rozwiązywanie problemów w mikrobiologicznym laboratorium rutynowym zgodnie z wymaganiami normy PN-EN ISO/IEC 17025:2018-02 i innych wymagań akredytacyjnych.(MA-7)
Termin szkolenia:
28 maja 2025, godz. 09:00-15:00
29 maja 2025, godz. 09:00-13:00

ZAKRES SZKOLENIA:
- Planowanie audytów technicznych w cyklu akredytacji, z uwzględnieniem wyników poprzednich audytów
- Wymagania kompetencyjne stawiane audytorom technicznym
- W jaki sposób powoływać zespół audytorów technicznych
- Kryteria i zakres audytu technicznego
- Odpowiedzialność w planowaniu i realizacji audytów technicznych
- Metody audytu technicznego, w tym audyt praktycznego wykonania działalności (obserwacja) i audyt pionowy wybranych losowo zleceń
- Identyfikacja istniejących nieprawidłowości lub zagrożeń
- Formułowanie niezgodności i spostrzeżeń w tzw. obszarze technicznym: zasoby, procesy (przykłady)
- Opracowywanie analiz i planów do sformułowanych niezgodności i spostrzeżeń w tzw. obszarze technicznym (przykłady)
- Zasady oceny procedur technicznych
- Zasady oceny biegłości nowego personelu
- Analiza obecnych możliwości technicznych laboratorium (pod kątem możliwości doskonalenia), najważniejsze aspekty, na które należy zwracać uwagę podczas audytu technicznego, w celu uzyskanie odpowiedzi, czy spełnione są wymagania w obszarze:
- Personel, m.in. kryteria kompetencyjne, zakres upoważnień personelu; monitorowanie kompetencji personelu
- Warunki lokalowe i środowiskowe m.in. monitorowanie warunków środowiskowych; monitorowanie temperatury i czystości mikrobiologicznej
- Wyposażenie m.in. nadzorowanie i weryfikacja wyposażenia, wzorcowanie / sprawdzanie / wzorcowanie wewnętrzne, podejmowanie czynności w celu podtrzymania zaufania do wyposażenia i utrzymania statusu wzorcowania, ustalanie odstępów czasu między wzorcowaniami ILAC G-24
- Spójność pomiarowa m.in. utrzymywanie statusu wzorcowania, tabele poprawek, czytanie świadectw wzorcowania; wybrane elementy kontroli pożywek, wymagania aktualnego DA-06
- Usługi dostarczane z zewnątrz: w tym tzw. dawne „podwykonawstwo”, w tym czy spełnione są wymagania DA-02, Załącznik A
- Przegląd zapytań, ofert i umów: m.in. określania celu badania, dyspozycje dotyczące ustalania zasady podejmowania decyzji przy stwierdzaniu zgodności (wg ILAC-G8:09/2022: zasada prostej akceptacji, zasada pasma ochronnego (binarna i niebinarna) włącznie z poziomem ryzyka związanego z przyjętą zasadą;
- Metody badań i ich weryfikacja / walidacja, ocena niepewności pomiaru m.in. zarządzanie metodami badań, walidacja a weryfikacja metod, a walidacja metod znormalizowanych wykorzystywanych poza przewidzianym dla nich zakresem (w tym np. inne matryce, większe naważki), wybór cech charakterystycznych metody, wyniki weryfikacji uzyskane w laboratorium a kryteria (wyniki walidacji) podane w normach, instrukcjach producenta, zasady oceniania niepewności pomiaru w metodach ilościowych wg PN-EN ISO 19036:2020-04;
- Pobieranie próbek z obszaru produkcji i obrotu żywnością: walidacja pobierania próbek środowiskowych z powierzchni, próbek powietrza;
- Potwierdzenie ważności wyników badania m.in. sposób wyznaczanie obszarów kompetencji technicznych, sposoby monitorowania ważności wyników; powiązanie z wynikami walidacji / weryfikacji, wymagania aktualnego DA-05, w tym ustalanie poziomu i częstości uczestnictwa w badaniach biegłości, analiza ryzyka i argumenty techniczne wg wytycznych EA-4/18 G:2021
- Raportowanie wyników. Audyt pionowy zlecenia: od zlecenia do sprawozdania z badań uwzględnieniem wymagań DA-01, DA-02, DA-08, w tym odniesienie do planów pobierania próbek, informacje w raportach / sprawozdaniach z badań, przedstawianie stwierdzeń zgodności;
- Prace niezgodne z wymaganiami: zarządzanie pracą, odpowiedzialność i uprawnienia w tym zakresie
- Diagnozowanie odstępstw, ustalanie działań korygujących i działań zapobiegających wystąpieniu niepożądanych skutków, rozróżnianie: niezgodności a prace niezgodne z wymaganiami.